Psoriazisul oral

Psoriazisul este o afecțiune autoimună cronică, care face ca pielea unei persoane să crească mai repede decât media, provocând pete de culoare roșie.

Psoriazisul poate afecta diferite părți ale corpului, cum ar fi scalpul, pielea din genunchi și coate și chiar și unghiile. Mai puțin frecvent și adesea trecut cu vederea este psoriazisul oral, care afectează limba, interiorul obrajilor și mai rar gingiile.

Nu este o problemă medicală serioasă, dar poate crea discomfort persoanei afectate, iar diagnosticul potrivit este greu de obținut pentru că poate fi foarte ușor confundat cu alte probleme din sfera orală.

Psoriazisul poate provoca modificări vizibile ale culorii și texturii limbii. De exemplu, persoanele cu psoriazis au mai multe șanse de a dezvolta o afecțiune inflamatorie numită limbă geografică sau eritem migrans. Aceste afecțiuni apar ca urmare a unei probleme a sistemului imunitar. Aceasta provoacă creșterea celulelor pielii limbii și ruperea acestora la un interval neregulat.

Psoriazisul oral se poate manifesta prin patru tipuri de leziuni:

(1) leziuni bine definite de culoare galben-albă, rotunde, ovale, care sunt independente de psoriazisul cutanat;

(2) leziuni albe, dantelate, circinate, la nivelul mucoasei și pe limbă, care sunt legate cu leziunile specifice psoriazisului din alte zone ale corpului;

(3) eritemul sau roșeața întregii mucoase orale asociate cu exacerbarea acută a psoriazisului;

(4) limba geografică, observată mai frecvent la pacienții cu psoriazis cutanat,

Psoriazisul oral este o entitate foarte rară și poate fi confundat cu alte dermatoze ale membranei mucoase orale.

Pentru diagnosticarea diferențială a psoriazisului oral este necesară prezența unor leziuni cutanate împreună cu leziunile orale care pot fi identificate histopatologic în urma unei biopsii.

Pentru a dezvolta psoriazis, o persoană trebuie să aibă cel puțin una dintre genele relevante și să fie expusă factorilor declanșatori. Acești factori pot fi: stresul, anumite medicamente, o infecţie sau traumatisme la nivelul pielii.

Psoriazisul poate afecta o singură zonă a corpului sau mai multe și poate apărea în locuri diferite. Indiferent unde este localizat, psoriazisul nu este contagios, astfel încât o persoană nu poate transmite boala altora.

Majoritatea persoanelor diagnosticate cu psoriazis oral nu necesită tratament pentru că nu simt niciun deranj, însă, dacă petele de la nivelul cavității orale încep să doară, se poate apela la următoarele: renunțați la fumat, evitați alimentele picante, utilizați medicamentele topice, iar pentru o afecțiune severă este indicat tratamentul sistemic. Este recomandat să vorbiți cu medicul dumneavostră despre simptomele pe care le aveți, iar acesta vă poate îndruma într-un tratament corect și eficient.

S-a dovedit că psoriazisul este o boală inflamatorie cronică, mediată imunologic, care poate acționa ca un model pentru înțelegerea altor boli ale acestui gen.

Totuși, există lacune în înțelegerea de bază a psoriazisului specific legată de fenotipuri și de istoria naturală a bolii. Din dovezile disponibile până în prezent, este încă neclar dacă psoriazisul oral este o entitate distinctă sau dacă într-adevăr există, făcând dificilă diagnosticarea.

Acest tip de psoriazis poate fi incomod și neatractiv, dar cu o gestionare consecventă, problemele la nivelul cavității orale ar trebui să fie minime. Ori de câte ori întâmpinați o problemă, solicitați tratament de la personal calificat pentru obținerea celor mai bune rezultate posibile.