Substanţe utilizate în stomatologie

Tratamentele stomatologice sunt complexe şi variate iar substanţele care se utilizează au şi ele un scop precis, individualizat în funcţie de patologia existentă.

Concentraţia bacteriană de la nivelul cavităţii orale este crescută dar este contracarată cu succes prin mecanismele locale de apărare.
Aceste mecanisme de apărare sunt eficiente atâta timp cât şi pacientul menţine o igienă corespunzătoare, realizată prin periaj dentar minuţios, de cel puţin două ori pe zi, completat de utilizarea apei de gură şi a aţei dentare.

Substanţele medicamentoase utilizate în timpul procedurilor stomatologice, prin compoziţia lor, au diferite roluri, fie de a anestezia, de a dezinfecta, de a decontamina sau de a calma durerile dentare.

Lidocaina

Lidocaina este o substanţă anestezică care se poate administra în ţesuturi, prin injectare dar şi sub formă de spray, pentru a insensibiliza mucoasele, pe o durată scurtă.
Spre exemplu, lidocaina care se introduce prin injectare are o eficienţă de aproximativ o oră, pe când pulverizarea suprafeţelor insensibilizează mucoasele o durată scurtă, care variază între 10 şi 15 minute.

Caracteristici ale lidocainei
  • Cu toate că este un derivat de cocaină, anestezierea cu lidocaină nu produce niciun fel de dependenţă şi nici nu imprimă pacientului efectul euforic al acestui drog
  • Lidocaina, ambalată în carpule de sticlă, conţine un conservant ce se numeşte metilparaben. Acesta este responsabil de declanşarea unor reacţii de tip alergic care pot să se manifeste variat, în funcţie de reactivitatea organismului pacientului.
  • Lidocaina se metabolizează aproape integral la nivelul ficatului, de aceea dacă pacientul prezintă probleme hepatice, acesta trebuie să le specifice mediculuistomatolog, înainte de începutul intervenţiei.
  • Dintre reacţiile adverse ale lidocainei ce pot să apară în urma supradozajului, cele mai frecvente sunt : senzaţia de căldură sau de frig, nervozitate, ameţeală, somnolenţă, hipotensiune sau manifestări alergice care apar la nivelul tegumentelor sub formă de usturime sau roşeaţă.

Lidocaina nu este singurul anestezic utilizat însă este cel mai frecvent, mai ales pentru intervenţiile de amploare redusă.

Clorhexinina

Clorhexidina este un antiseptic, aplicat cu scopul de a decontamina suprafeţele cavităţii orale. Se utilizează în următoarele cazuri :

• înaintea interventiilor de la nivelul cavităţii orale, având scopul de a dezinfecta mucoasele asupra cărora se va opera. Prin reducerea gradientului bacterian din zona de interes, scade astfel riscul de contaminare şi de infecţie.
  • în cazurile de parodontită, mai ales cele severe, clorhedinina este un adjuvant al terapiei de menţinere a igienei. Pungile parodontale formate între os şi suprafeţele dentare sunt adevărate rezervoare de bacterii. De aceea, curăţarea mecanică nu este suficientă pentru a scădea concentraţia bacteriană. Întotdeuna, terapiei mecanice se adaugă şi cea medicamentoasă, compusă din antibiotice dar şi antiseptice, cum este clorhexidina.
  • în momentul igienizării plăgilor sau oricând în timpul intervenţiilor chirurgicale, clorhexidina este de un real ajutor în vederea menţinerii unui câmp operator curat.

Clorhexinina poate să se regăsească şi în pastele de dinţi însă trebuie utilizată cu precauţie datorită unor efecte secundare.
Spre exemplu, poate să coloreze suprafeţele dentare în maroniu, poate să modifice senzaţia de gust şi poate să producă rar descuamări ale mucoaselor.