Sănătatea inimii în relaţie cu cavitatea orală

Sănătatea inimii în relaţie cu cavitatea orală

heart-teethPatologia cardiovasculară cuprinde o serie de boli ce implică inima şi vasele de sânge şi reprezintă cauza numărul unu de deces la nivel global.

Patologia cardiacă şi cea a gingiei au unele trăsături în comun.

Spre exemplu, ambele boli debutează prin inflamaţie, ce duce la îngustarea lumenului vaselor de sânge, cu restricţionarea cantităţii de fluide ce curge prin acestea.

Bacteriile ce întreţin reacţiile inflamatorii de la nivelul gingiilor pot să ajungă, în anumite condiţii, în fluxul sanguin sistemic şi să genereze reacţii extinse de autoapărare a organismului.

Tratamentul patologiilor cardiovasculare depinde de stadiul în care acestea sunt depistate dar şi de complianţa pacientului. In fiecare caz, însă, schimbarea stilului de viaţă trebuie să fie prima măsură ce se impune.

Indiferent dacă evoluţia patologiilor cardiovasculare este legată de cea a gingiilor, păstrarea unei igiene bune dentare prin periaj şi mijloace auxiliare este importantă în prevenirea diseminării sistemice bacteriene.

Factori de risc pentru patologia cardiovasculară :
  • Vârsta
  • Diabetul zaharat
  • Niveluri crescute de colesterol
  • Fumatul
  • Obezitatea
  • Istoricul familial de boli cardiovasculare

In cazul pacienţilor care prezintă susceptibilitate la a dezvolta patologii cardiovasculare, aceştia trebuie să consulte medicul cardiolog pentru a găsi soluţii spre a preveni sau amâna instalarea acestora.

De asemenea, vizitele la medicul stomatolog trebuie să intre în rutina acestor pacienţi, pentru a fi siguri că statusul gingival este corespunzător.

O dietă sănătoasă, efectuarea controalelor şi analizelor regulat şi respectarea câtorva reguli pot duce la prevenirea patologiilor cardiace:

• Menţinerea valorilor colesterolului sub 200mg/dl.
  • Consumul crescut de fructe şi legume
  • Evitarea consumului exagerat de sare
  • Reducerea consumului de grăsimi
Sănatatea orală poate influenţa sănătatea cordului

Pacienţii cu patologii gingivale netratate au şanse de două ori mai mari de a dezvolta boli cardiace, în comparaţie cu cei care nu prezintă această afectare, confom ultimelor studii.

Inflamaţiile gingivale sunt cauzate de pasajul bacterian la acest nivel.

Atunci când organismul reacţionează la prezenţa acestor bacterii, apare inflamaţie, sângerare şi, în stadii avansate, afectarea osului cu rol în susţinerea dinţilor pe arcade.

Stadiul final include pierderea dinţilor prin atrofia marcată a osului alveolar.

Stadiul iniţial al patologiei gingivale se numeşte gingivită şi cel mai sever este reprezentat de către boala parodontală.

La un moment dat, pe parcursul evoluţiei inflamaţiei, aceasta poate fi detectată la nivelul întregului organism, prin markerii sangvini. In acest moment riscul pentru dezvoltarea bolilor cardiovasculare creşte semnificativ.

Sfaturi pentru a preveni instalarea bolii cardiovasculare
  • Asigurarea unei igiene dentare bune – periajul trebuie efectuat de minim două ori pe zi iar mijloacele auxiliare de igienă precum utilizarea aţei dentare şi a apei de gură nu trebuie să lipsească din rutina pacientului.
  • Abstinenţa de la fumat – fumatul duce la îngroşarea lumenului vaselor sanguine cu consecinţe asupra presiunii circulaţiei sângelui prin vene şi artere.
  • Obiceiuri alimentare sănătoase – evitarea consumul excesiv de sare şi de alimente cu conţinut mare de grăsimi
  • Medicaţie – medicul cardiolog va decide prescripţia de medicamente în funcţie de factorii de risc şi terenul pacientului.
  • Exerciţii cardio – aerobic sau orice altă formă de sport, practicate regulat. Mersul pe jos minim 30 de minute în fiecare zi ajută în prevenirea bolilor cardiovasculare

Relaţia strânsă dintre patologiile cardiovasculare şi sănătatea orală ne îndrumă spre o igienă dentară adecvată.