Patologii ale ficatului – hepatita B

Patologii ale ficatului – hepatita B

ficat-minFicatul este sediul a numeroase procese ce asigură echilibrul la nivelul organismului.

Acesta reprezintă sediul pentru metabolizarea glucidelor, proteinelor şi lipidelor, cu generarea de nutrienţi ce vor satifsace mai departe nevoile celulare, pentru a le menţine hrănite şi pregătite de a-şi exercita funcţiile.

Pe lângă acest rol în metabolism, ficatul mai participă la filtrarea şi purificarea sângelui pecum şi eliminarea din organism a unor substanţe toxice.

Slaba funcţionare a ficatului poartă numele de insuficienţă hepatică şi se declanşează în momentul în care o mare parte a celulelor hepatice devin nefuncţionale.

Hepatitele au un rol major în distrugerea hepatocitelor, prin afectarea cronică a acestora.

Hepatita B este o infecţie virală ce se produce prin infectarea ficatului cu virusul hepatic B (VHB). In peste 90% din cazurile în care virusul este prezent la nivelul ficatului, organismul poate să lupte eficient şi să îl elimine.

In acest caz, hepatita B este de formă acută şi în câteva luni VHB nu va mai putea fi identificat în sânge. Aceasta se datorează în primul rând imunităţii crescute a corpului uman.

In cazul în care sistemul imunitar nu reuşeşte să elimine agentul patogen, virusul hepatitei B rămâne cantonat la nivelul ficatului toată viaţa, provocând hepatita cronică, una dintre bolile ce pot duce la insuficienţă hepatică în timp.

Caracteristicile hepatitei B
  • Virusul poate fi depistat în analizele de sânge după cel puţin 30 de zile de la inoculare
  • Virusul are o perioadă de incubaţie de aproximativ 75 de zile
  • Hepatita B se transite de la mamă la copil sau prin expunerea la sânge infectat, salivă sau secreţii vaginale şi seminale.

La adult, infecţia cu virusul hepatiei B se cronicizează în mai puţin din 5% din cazuri.

In cabinetul medical, având în vedere că acele sunt de unică folosinţă iar instrumentarul stomatologic se sterilizează după fiecare utilizare, riscurile de infectare în condiţiile respectării protocoalelor de igienă sunt minime.

Simptomele infecţiei cu virusul hepatiei B
  • In faza acută a infecţiei, rar sunt prezente simptome care să alerteze pacientul
  • Icter : reprezintă colorarea tegumentelor şi a sclerelor în galben, datorită creşterii cantităţii de bilirubină.
  • Oboseală extremă
  • Greaţă, vărsături sau dureri abdominale de intensitate diferită
  • Colorarea urinii

Nu este posibil să se facă diferenţa între tipurile de hepatite doar judecând după aspectul clinic al pacientului.

Analizele de laborator vor confirma diagnosticul şi vor orienta planul terapeutic.

Diagnosticul pozitiv al hepatitei B se confirmă prin prezenţa antigenilor dirijaţi împotriva anticorpilor anti-HBs.

Dacă avem evidenţe de virus al hepatitei B ce persistă mai mult de 6 luni în organism, atunci putem să confirmăm existenţa hepatiei B de tip cronic.

Nu există la ora actuală tratament specific împotriva hepatiei B acute. Tratamentul se face simptomatic, compensând pierderile de lichide datorate vomei şi diareei şi restabilind echilibrul nutriţional.

Impotriva hepatitei B cronice există agenţi antivirali care se administrează pe cale orală. Rolul acestora este de a reduce din viteza de progresie a hepatitei spre ciroză sau insuficienţă hepatică.

Vaccinul împotriva hepatiei B, cu rol profilactic, se realizează încă din copilărie, constă din 3 doze şi asigură pe o perioadă variată, dar de minim 5 ani, protecţia împotriva acestei patologii.