Pacienta gravidă în cabinetul stomatologic

Vizita pacientelor gravide la cabinetul stomatologic

probleme-stomatologice-in-sarcina-minÎngrijirea dinţilor este foarte importantă atat înaintea cât şi în timpul sarcinii.

O pacientă gravidă va experimenta o serie de modificări ale întregului organism, deci şi la nivelul cavităţii orale.

Gingiile şi dinţii pot fi afectate de către schimbările hormonale ce se petrec în timpul sarcinii.

De aceea, o atenţie sporită trebuie acordată şi acestui segment.

Modurile în care sarcina poate influenţa sănătatea orală sunt variate şi, cunoscându-le, putem preveni agravarea unor simptome.

• Gingivita gravidei – nivelurile crescute de hormon progesteron pot să cauzeze gingivita, adică inflamaţia gingiilor.

Aceasta, împreună cu uşoara deprimare a imunităţii produsă în timpul sarcinii, cauzează inflamaţia gingiilor, care capătă de asemenea o tentă roşie, iar în timpul igienizării acestea pot şi sângera.

Simptomele inflamaţiei gingivale dispar după naşterea copilului.

• Boala parodontală – unele femei gravide au neşansa ca gingivita să evolueze spre parodontită.

Aceasta se întamplă în momentul în care o infecţie bacteriană se dezvoltă în spaţiul regăsit între dinte şi gingie.

In mod normal, acest spaţiu este etanş, caracteristică menţinută prin ţesutul ligamentar. In momentul afectării gingiei, ligamentele îşi pierd tonusul şi permit crearea spaţiilor între dinţi şi ginii.

Fiind o zonă în care igienizarea se realizează cu o mai mare dificultate, datorită accesului aproape imposibil, această zonă permite bacteriilor să îşi dezvolte la maxim potenţialul distructiv.

Femeile cu boală parodontală prezintă un risc mai mare de a naşte prematur faţă de cele sănătoase.

• Xerostomia sau senzaţia de gură uscată – multe dintre femeile gravide acuză uscăciunea gurii, a mucoaselor.

Cauza pentru această simptomatologie deranjantă o reprezintă fluxul salivar scăzut, influenţat de asemenea de schimbările hormonale.

Xerostomia înseamnă predispoziţie la carii dar şi leziuni ale mucoaselor, ce se pot ulcera dacă nu sunt tratate.

• Eroziunea straturilor superficiale ale smalţului – în sarcinile cu probleme, cand pacienta prezintă greţuri şi vărsături matinale, poate să apară eroziunea, vizibilă pe suprafeţele orale, dinspre limbă, a dinţilor.

Dacă eroziunea interesează o suprafaţă extinsă a dintelui, în timp poate să apară şi hipersensibilitatea dentinară, prin expunerea acesteia.

Ingrijirea orală din timpul sarcinii

Având în vedere multitudinea de efecte pe care schimbările hormonale le pot produce asupra cavităţii orale, pacientele trebuie să acorde acestui segment o atenţie sporită.

• Consumul ridicat de proteine şi calciu asigură atat sănătatea fătului cât şi protecţia dinţilor.

• Periajul regulat îndepărtează placa bacteriană, responsabilă de apariţia cariilor şi a inflamaţiei gingivale.

• Utilizarea aţei dentare dizlocă depozitele interdentare de placă, greu de ajuns prin periajul dentar.

• Utilizarea apei de gură distruge mare parte din bacteriile responsabile de apariţia plăcii dentare.

Medicul stomatolog trebuie informat în legătură cu prezenţa şi evoluţia sarcinii pentru a şti ce fel de proceduri sunt permise şi care sunt interzise, în concordanţă cu trimestrul în care se află pacienta gravidă. Intervenţiile majore se amână pană după sarcină.

Incepând din al treilea semestru, fătul are cea mai mare rată de dezvoltare iar vulnerabilitatea acestuia de a fi avortat prematur creşţe.

Intotdeauna este bine ca pacientele să adreseze întrebări medicului stomatolog în ceea ce priveşte procedurile dentare şi sfaturi legate de igiena cavităţii orale.